Strategier logo

Strategiers syfte är att inspirera växande till vår fulla mänskliga potential – i skolan, företaget, samhället och hemmet.

Utvecklingsbrevet

m10

Nr 457, den 13 maj 2002

Tips för att utbilda och informera

Maslow i pedagogiken I

Att utbildning handlar om människor och mänskliga behov är så självklart att det ibland glöms bort i praktiken.

Redan när en utbildning planeras finns mycket att göra för att anpassa utbildningen till människan. Vi ska här använda Maslows välbekanta modell för de mänskliga behoven för detta.

Maslow var en amerikansk psykolog som framförallt studerade psykiskt friska människor. På så sätt kom han fram till fem grundläggande mänskliga behov: fysiologiska behov, fysisk säkerhet, gemenskap, självförtroende och självförverkligande. Enkelt uttryckt menade Maslow att vi behöver tillfredsställa alla dessa behov för att bli lyckliga människor.

Självfallet fungerar en utbildning bäst när människorna fungerar optimalt. Genom att sörja för alla behoven hos våra kursdeltagare men också hos oss själva som utbildare så kan vi skapa bättre kurser.

I en serie tips tar jag upp Maslows fem nivåer och hur man kan sörja för dem hos sina kursdeltagare eller åhörare. Vi börjar i detta nummer med Maslows första nivå som handlar om fysiologiska behov som dryck, mat och sömn.

  • Dricker vi för lite får vi vätskebrist och hjärnan fungerar sämre. Minst två liter om dagen behöver vi. Därför ställer medvetna kursanordnare fram friskt vatten med citron eller flaskor med mineralvatten till alla.

  • Äter vi för lite så kan vi få lågt blodsocker. Hjärnan får brist på näring och vi känner oss trötta. På jobbet går det kanske an med en tunn frukost och påföljande lågt blodsocker kl. 11.00. Men på en utbildning kan det bli svårare, inte minst en IT- eller teknisk utbildning när trötta deltagare ska försöka förstå, eller en trött lärare försöka förklara, komplexa sammanhang kl. 11.00. Medvetna kursarrangörer ställer därför fram en smörgås till förmiddagskaffet så att de som har för vana att slarva med frukosten slipper blodsockersvackan kl. 11.00. Dessutom brukar det finnas en fruktkorg med bananer.

  • Slutligen sömnen – uppmuntra deltagare att komma i säng någorlunda i tid.

Lycka till! Jonas Himmelstrand


© 2002 Fortbildningsbrevet Strategier för att Lära & VäxaUtskrift


 

AKTUELLT

HEM

LÄS STRATEGIER

PRENUMERERA!

OM STRATEGIER

KONTAKTA OSS

LÄNKAR

LOGGA IN