Strategier logo

Strategiers syfte är att inspirera växande till vår fulla mänskliga potential – i skolan, företaget, samhället och hemmet.

Utvecklingsbrevet

m10

Nr 594, den 8 september 2008

Tips för ledarskap i klassrummet

En lärare är alltid en ledare

En lärare eller utbildare behöver förstås kunna pedagogik och ämnesdidaktik. Men en lärare eller utbildare är först och främst en ledare. För att pedagogiken ska fungera krävs ett ledarskap i klassrummet eller utbildningslokalen.

Vi vet idag att relationer eller anknytning är en central ingrediens i inlärning. Den första ledarskapsuppgiften blir därmed att skapa kontakt med sin grupp. På 1980-talet fick fenomenet ett namn. Det kallades för matchning eller att matcha gruppen. Det handlade om att göra sig så "användarvänlig" för gruppen att eleverna eller deltagarna kunde identifiera sig med läraren, känna sympati och därmed få alla de fördelar i motivation och disciplin som detta innebär. Även om matchning i praktiken kan se väldigt annorlunda ut för skolelever resp. vuxna kursdeltagare så är principerna desamma.

Här är några tips på att matcha grupper, skapa anknytning eller vinna gruppen:

  • Lär dig namnen på alla i gruppen. Kan du namnen vid första mötet med gruppen så ger det dig en turbostart i relationen.

  • Tag i hand och hälsa på alla vid kursstarten. Som lärare i skolan vinner man på att hitta ett sätt att regelbundet hälsa individuellt på eleverna. Var och en behöver känna att du "ser" dem.

  • Ge gruppen ett ärligt och positivt välkomnande erkännande vid starten på dagen, något som lyfter gruppen och signalerar respekt för det högsta inom var och en t.ex: "Trevligt att träffa gruppen som gjorde så fina presentationer igår."

  • Lär känna din målgrupp och deras intressen så att du kan sätta in ditt ämne i ett sammanhang som gruppen förstår och värdesätter. Var vaken för deras intressen och ambitioner. Vid behov kan du intervjua några ur målgruppen för att förstå vad som driver dem.

  • Låt gruppen berätta om sina förväntningar, vad de hoppas kunna lära sig och hur de vill använda kunskapen.

I ett senare nummer fortsätter vi serien Tips för ledarskap i klassrummet.

Lycka till! Jonas Himmelstrand

Mera läsning på www.strategier.se/594.html


© 2008 Kunskapsbrevet Strategier för att Lära & VäxaUtskrift


 

AKTUELLT

HEM

LÄS STRATEGIER

PRENUMERERA!

OM STRATEGIER

KONTAKTA OSS

LÄNKAR

LOGGA IN