Strategier logo

Strategiers syfte är att inspirera växande till vår fulla mänskliga potential – i skolan, företaget, samhället och hemmet.

Utvecklingsbrevet

m10

Nr 408, den 6 mars 2000

Praktisk pedagogik: idéer och tips

Se kritik som information

En av de viktigaste visdomsorden jag har tagit del av var en kursledare en gång som uppmanade deltagarna att sluta tolka information på ett personligt sätt. Vad han menade var att vi ofta har en tendens att värdera och tolka det andra säger mycket negativt. Istället borde vi se det som sägs som viktiga upplysningar.

Till exempel om någon kommer fram till dig efter en presentation och säger "Värst vad du hade bråttom idag", är det väldigt enkelt att tolka det som att "min presentation gick inte hem". Om du istället ser detta som viktiga upplysningar: "jag talade för snabbt idag", har du mycket lättare att göra någonting konstruktivt av kommentaren istället för att grubbla på den, ifrågasätta dig själv eller ifrågasätta den som var budbärare.

En gång höll jag ett föredrag inför en mycket trött publik – pedagoger några dagar efter skolavslutningen. När jag gick därifrån kände jag mig mycket osäker och nedstämd. Började jag tappa greppet? Var jag illa förberedd?

Nu när jag tänker efter fanns det en naturlig förklaring till deras trötthet. Istället för att bli nedstämd vet jag bättre nästa gång vad jag ska göra när ett liknande scenario inträffar. Till exempel kommer jag att på ett mycket tidigare stadium ta reda på deras frågor och utmaningar. Jag kommer att ha flera korta parövningar för att få igång församlingen. Jag kan t.o.m. låta dem prata om sin trötthet genom att sammanfatta aktuella problem och stämningar.

En av mina favoritprofessorer när jag läste pedagogik berättade för mig att vi brukar reagera på tre sätt när vi får kritik. Vi "stänger" öronen. Vi ger tillbaka. Vi tar på oss skulden och mår dåligt. Få kan konsten att se kritik som information. Det är precis det det är: information. Träna din förmåga att ta emot kritik, väx av den och lär av den genom att:

  • Tacka budbäraren för upplysningen.

  • Analysera innehållet.

  • Ta fasta på 2-3 konstruktiva åtgärder du kan vidta för att hjälpa dig själv vid ett kommande, liknande tillfälle.

Lycka till! John Steinberg


© 2000 Fortbildningsbrevet Strategier för människor & organisationer i förändringUtskrift


 

AKTUELLT

HEM

LÄS STRATEGIER

PRENUMERERA!

OM STRATEGIER

KONTAKTA OSS

LÄNKAR

LOGGA IN