![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 314, den 4 december 1995 Praktisk Pedagogik: Idéer och Tips Den felfria läraren eller den perfekta kursupplevelsen?Ett vanligt önskemål på mina kurser i pedagogik och presentationsteknik är att lära sig undvika fel. Många tror att om man undviker fel så blir man bra. Min följdfråga är: Vad vill du uppnå genom att vara felfri? Det givna svaret är förstås att deltagarna ska lära sig. Paradoxen är att ambitionen att vara felfri kan inverka menligt på elevernas inlärning. Min hustru och jag lyssnade för några år sedan på en klassisk konsert i London. Först lyssnade vi på en felfri, men tråkig, pianist och sedan på den berömde violinisten Yehudi Menuhin som öppnade allas hjärtan med sin underbara ton och vi fick alla en perfekt upplevelse. Tydligen gjorde han småmissar som jag aldrig hörde p.g.a värmen i hans spel. "Det är viktigare att vara levande och skapa goda relationer med kursdeltagarna än att vara felfri" är vad jag försöker förmedla till dem som vill undvika felen. Här är några praktiska tips för dig som vill ge dina kursdeltagare en perfekt upplevelse:
När du har givit dina kursdeltagare den perfekta upplevelsen av ditt ämne så har du varit den perfekta läraren. Lycka till! Jonas Himmelstrand © 1995 Fortbildningsbrevet Strategier för människor & organisationer i förändring • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |