![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 467, den 18 november 2002 Tips för att utbilda och informera Maslow i pedagogiken IVHär fortsätter serien om hur vi tillämpar Maslows behovshierarki i lektionssalen. Den fjärde nivån i Maslows hierarki handlar om självförtroende och att lyckas. Den nivån ger sig första gången till känna när en deltagare på kursen ber om ordet för att yttra sig om något. Bra utbildning förutsätter givetvis att deltagarna vågar fråga och diskutera ämnet. Annars kan vi inte lära oss effektivt. Att känna sig framgångsrik vid inlärningen av det nya ämnet är avgörande för den fortsatta motivationen för att lära sig. Det handlar också om att hitta ett arbetssätt som hjälper kursdeltagarna att lyckas och bli framgångsrika. T.ex. kan man se hos skolbarn, att om undervisningen är mindre strukturerad än vad barnen har inre disciplin att klara av så lär sig inte barnen och därmed blir undervisningen tråkig. Ribban måste läggas rätt för att eleverna och kursdeltagarna ska lyckas. Du har lyckats med nivå fyra när deltagarna känner sig framgångsrika, har energi och motivation och trosvisst jobbar på att lyckas med utbildningen. Här är några tips för att lyckas med Maslows fjärde nivå:
Lycka till! Jonas Himmelstrand © 2002 Fortbildningsbrevet Strategier för att Lära & Växa • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |