![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 463, den 23 september 2002 Tips för att utbilda och informera Maslow i pedagogiken IIIVår serie om att anpassa utbildningar till människor har nu kommit till Maslows tredje nivå: gemenskap. Människan är ju ett flockdjur, ett socialt djur vars normaltillstånd är att umgås med bekanta människor. Att komma till en extern kurs med obekanta ansikten och till på köpet en okänd ledare kan därför vara en aning stressande. Deltagarna behöver lära känna varandra och uppleva att de är accepterade som de är för att gå vidare till Maslows nästa nivå. Hur man skapar gemenskapen beror på vad kursen handlar om men målet är alltid detsamma, att kursdeltagarna känner sig: välkomna, respekterade, accepterade t.o.m. älskade, lyssnade till och tagna på allvar. Ju mer deltagarna förväntas bjuda på sig själva under utbildningen desto viktigare blir det att låta Maslows tredje nivå sätta sig djupt hos alla kursdeltagare. Det är viktigt att inte leda människor längre än det finns trygghet hos gruppen och hos dig själv som utbildare. Maslows tredje nivå handlar faktiskt om att älska sina kursdeltagare på ett i utbildningssituationen ändamålsenligt sätt att fullt ut försöka förstå och acceptera sina deltagare precis som de är. Här är några tips för Maslows tredje nivå i kurslokalen:
Lycka till! Jonas Himmelstrand © 2002 Fortbildningsbrevet Strategier för att Lära & Växa • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |