![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 410, den 3 april 2000 Praktisk pedagogik: idéer och tips Skriv ett föredragsmanusEtt ofta använt talesätt är att förberedelserna tar tre gånger så lång tid som själva föredraget. Riktigt korta dragningar kan behöva ännu mer förberedelsetid. Om vi låter förberedelserna resultera i ett föredragsmanus har vi fått en god hjälp i att lyckas med vårt föredrag. Manuset är inte till att läsa ifrån. Det är till för att hjälpa oss att tala fritt. Genom att förbereda ett manus måste vi sätta oss in i ämnet och målgruppen, hitta exempel och liknelser. Vi måste tänka ut en lämplig introduktion och struktur. En slalomåkare går ofta banan dagen innan tävlingen och memorerar den i syfte att kunna åka friare och mer spontant. Att skriva ner vad man tänker säga ord för ord kan vara ett utmärkt sätt att memorera vad man ska säga och tänka ut bra formuleringar. Det blir då lättare att prata fritt under själva föredraget. Här några tips:
Jag höll en gång ett föredrag på 20 minuter på temat "Livet". Jag hade skrivit ner föredraget ord för ord. Jag pratade fritt om det jag skrivit och kom på ett spontant exempel när jag körde det skarpt. Det exemplet kostade mig 4 minuter men det var lätt att hoppa över ett annat exempel senare i föredraget eftersom jag hade förberett mig enligt ovan. Jag höll mina 20 minuter exakt. Lycka till! Jonas Himmelstrand © 2000 Fortbildningsbrevet Strategier för människor & organisationer i förändring • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |