![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 448, den 7 januari 2002 Hur du skapar mer "flow" i ditt liv"Flow" kallas den djupt tillfredsställande upplevelsen av att glömma tid och rum och helt gå upp i en uppgift. Flow ger en känsla av glädje, upprymdhet och närvaro. Hjärta, vilja och sinne blir ett och uppmärksamheten fokuseras totalt. De flesta människor har upplevt flow utan att känna till begreppet. Det är fullt möjligt att skapa mer flow i våra liv. En som forskat på flow är Mihály Csikszentmihályi, professor i psykologi i Chicago. Han har också skrivit böckerna Flow och Finna flow. (Engelskans "flow" betyder "flöde" och i detta sammanhang används "flow" också på svenska.) Att uppleva flow är inte beroende av någon medfödd talang, ekonomi, utbildning, ålder, livsåskådning eller etnisk tillhörighet. Sökandet efter flow är en djup drivkraft hos människor. Flow är lika naturligt mänskligt som skratt och gråt. Däremot är det helt klart att mental träning och disciplin ökar möjligheterna för att regelbundet uppleva flow. Tvärtemot vad många tror visar Csikszentmihályis forskning att vi oftare är i flow på arbetet än på fritiden. På fritiden sysselsätter sig många med passiva sysselsättningar som TV eller video. Då är det svårt att uppleva flow. En aktiv fritid däremot skapar många möjligheter för flow. Flow är inte bara trevligt utan också effektivt. I flowtillståndet arbetar vi bäst på arbetet och lär bäst i skolan eller på kursen. Flow är alltså på många sätt ett mycket eftersträvansvärt tillstånd. Med rätt målsättning, ledning och arbetsformer kan vi få mer flow i både arbete, liv och lärande. Här är några tips för mer flow i en uppgift på jobbet, skolan eller utbildningen:
Med mera flow i skola, på kurser och i arbetslivet kommer vi att lära oss mer och arbeta effektivare samtidigt som vi är gladare och mår bättre. Lycka till! Jonas Himmelstrand Information om böckerna som nämnts i artikeln finns på www.strategier.se/448.html © 2002 Fortbildningsbrevet Strategier för att Lära & Växa • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |