![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 276, den 7 mars 1994 Detta är basfärdigheten vi alla behöverEtt säkert sätt att skapa diskussion är att ta upp ämnet positivt tänkande. Eftersom det handlar om en livsinställning har vi självklart mycket åsikter om det. Även i redaktionsgruppen på Strategier diskuteras det ofta. Här presenteras en av det enklaste och mest lättsmälta idéerna i positivt tänkande, en basfärdighet vi tycker alla behöver. På mina kurser och föredrag har jag en overheadbild som jag ofta lägger på. Bilden visar tolv enkla mattetal varav ett är felräknat. Jag vänder mig till publiken och frågar: "Vad ser du?" Nästan undantagslöst är det någon som säger: "Det är ett fel där!". Det är ju i och för sig riktigt men det är ju inte hela sanningen. Det finns ju hela elva rätt också. Redan med denna enkla overheadbild blir de flesta varse vilken kraft det ligger i att se de elva talen som är rätt snarare än bara det som är fel. Min följdfråga är: Vad ser du när du tittar dig i spegeln varje morgon? En positiv, kreativ person som kan uträtta massor under en dag eller en morgontrött person med fel frisyr? Det handlar givetvis inte om att negligera fel. Men vi kan välja också hur vi ser på fel och misstag. Vill vi använda dem som inspiration till utveckling eller för att nedvärdera och skuldbelägga oss själva med? Många gånger så räcker det med att ställa frågan: "Hur kan vi göra det bättre nästa gång?" för att göra något konstruktivt av det som inte blev så bra. Här är några strategier för ett mer balanserat synsätt på det som vi ser och upplever varje dag:
Det har skrivits spaltkilometrar om vikten att utveckla de mänskliga resurserna. Att också uppmärksamma det positiva hos oss själva och andra är en bra grund. Lycka till! Jonas Himmelstrand © 1994 Fortbildningsbrevet Strategier för Positiv Påverkan • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |