![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 244, den 12 oktober 1992 Hur vi kan stödja varandra vid förändringNär man är ute som konsult idag får man ofta höra: "Vi har så många förändringar här. Det är så jobbigt! Hur ska vi klara det?" Det är jobbigt! Så här kan vi hantera våra reaktioner och stödja varandra. Många drabbas av förändringar i dagens arbetsliv. För en del innebär det nya arbetsuppgifter med lägre status. Andra får nya arbetsuppgifter som man är osäker om man klarar av. Ytterligare andra är osäkra på om de får behålla sitt arbete. Våra reaktioner på en förändring brukar följa ett visst mönster: Chockfasen. Först blir vi mer eller mindre chockade över beskedet. Förnekandefasen. Sedan försöker vi förtränga beskedet och vi kan t.o.m. bli på ett till synes bättre humör ett tag. Förlamningsfasen. När vi börjar förstå konsekvenserna så får vi ofta en känsla av förlamning. Då börjar vi komma i kontakt med vad vi känner inför beskedet. Aggressionsfasen. Vi blir förbannade och frågar oss vems fel det är och varför det har blivit så här. En del ropar högt och andra sitter på sin ilska. Ibland försöker vi hitta vägar att stoppa förändringen. Smärtfasen. Om vi inte lyckas hindra förändringen så kommer vi till en punkt där vi måste acceptera den och säga adjö till det som har varit. Här känner vi smärta och sorg av varierande grader. Helandefasen. Vi kommer in i helandefasen när vi har kunnat förlika oss med vår situation, även om vi kanske inte gillar den. Vi känner att vi har fått ny styrka och börjar se möjligheterna i det nya. Så här kan du stödja dina medarbetare och hjälpa dem genom förändringen.
De flesta brukar säga att de lärde sig mycket på förändringen, en del t.o.m. att de inte skulle vilja ha den ogjord. Vi växer när vi upptäcker att vi kan göra det som vi tidigare inte trodde var möjligt. Lycka till! Jonas Himmelstrand © 1992 Fortbildningsbrevet Strategier • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |