Strategier logo

Strategiers syfte är att inspirera växande till vår fulla mänskliga potential – i skolan, företaget, samhället och hemmet.

Utvecklingsbrevet

m10

Nr 443, den 22 oktober 2001

Optiondialogen – hitta svaren hos dig själv!

Att söka svar på våra frågor inom oss själva är ett klassiskt tema som bygger på att vi många gånger själva vet de bästa svaren på våra frågor. Jag var nyligen på kurs på The Option Institute i USA som bl.a. specialiserat sig på en dialogmetod för att hjälpa andra hitta sina egna svar.

I förra numret skrev jag vad Galilei sa för över 400 år sedan: Man kan inte lära en människa någonting. Man kan bara hjälpa henne upptäcka det hos sig själv. Detta gäller inte bara pedagogiken utan givetvis all personlig utveckling. Att växa som människa handlar bl.a. om att förstå sig själv och varför vi agerar som vi gör.

Barry Neil Kaufman har skapat The Option Dialogue och förfinat den i 30 års tid. Som vi tidigare berättat i Strategier är Kaufman också känd för att tillsammans med sin hustru Samahria ha hjälpt sonen Raun bli helt frisk från en svår autism.

Optiondialogen ställer frågor som hjälper oss förstå hur vi reagerar i olika situationer. Människor reagerar på olika sätt inför samma situation. Vi reagerar som vi gör därför att vi ser/tolkar världen genom vårt personliga "filter". När vi förstår vår tolkning så kan vi välja en annan tolkning som passar oss bättre.

Vanliga uttryck är: "Du gör mig så arg" eller "Du gör mig olycklig". Kaufman låter oss dock inte göra det så lätt för oss. Han påstår att ingen kan göra oss arga eller ledsna. Han säger istället att det är vi själva som väljer att göra oss arga eller ledsna som svar på en viss situation.

I optiondialogen får vi då frågan: "Varför blir du arg?" Genom en vänlig frågeteknik kommer man slutligen till botten med frågan och inser att man har ett val och kan välja ett annat sätt att reagera. Jag hade förmånen att få en optiondialog med Barry Kaufman själv och kan bara intyga att den fungerar häpnadsväckande väl.

På detta sätt kommer Kaufman till slutsatsen att lycka är ett val. Det är ett provocerande påstående. I sin bok, Happiness is a choice, ger dock Kaufman övertygande exempel ur sitt eget liv bl.a. om hur han och hans hustru hjälpte sin då autistiske son Raun bli frisk. Ett par föräldrar som såg en möjlighet i en omöjlig situation.

Det är viktigt att poängtera att Kaufman inte menar att man ska förtränga sina känslor. Tvärtom! Däremot kan vi välja hur vi tolkar dem. Attityden är central i optiondialogen. Den är öppen, accepterande, icke-dömande och icke-styrande.

Att lära sig optiondialogen är en lång process men att fråga mer och lyssna bättre kan vi alla göra. Här är ett sätt:

  • Var nyfiken! Förstår du inte vad någon menar så gissa inte utan fråga vänligt:
    "Vad menar du med det?"
    "Varför tycker du så?"
    "Varför reagerar du så?"

Självfallet kan man också med fördel ställa sig själv dessa frågor.

Lycka till! Jonas Himmelstrand

Mer info finns på www.strategier.se/443.html


© 2001 Fortbildningsbrevet Strategier för människor & organisationer i förändringUtskrift


 

AKTUELLT

HEM

LÄS STRATEGIER

PRENUMERERA!

OM STRATEGIER

KONTAKTA OSS

LÄNKAR

LOGGA IN