Strategier logo

Strategiers syfte är att inspirera växande till vår fulla mänskliga potential – i skolan, företaget, samhället och hemmet.

Utvecklingsbrevet

m10

Nr 433, den 17 april 2001

Det är viktigt att inleda en presentation

Vilken betydelse har inledningen på en lektion? Kan den t.o.m påverka människors livsval? Säkerligen har många blivande naturvetare, liksom jag, ändrat yrkesval p.g.a att vi tappade sammanhanget på några mattelektioner. Även på vuxenutbildningar finns liknande problem, framförallt i tekniska och ekonomiska ämnen.

Jag har testat tesen om lektionsinledningens betydelse på civilingenjörer som jag träffat på min kurser. I synnerhet de kvinnliga civilingenjörerna har intygat att exemplet nedan är klockrent och troligen ett av skälen till att det är brist på ingenjörer och framförallt kvinnliga sådana.

Någon gång under hösten 1972 sitter jag bland ett 70-tal andra studenter i Uppsala universitets sal X. Vi läser första terminen av 40-poängskursen i matematik. Ämnet för dagen är integralkalkyl.

Läraren kommer in, säger hej och börjar skriva formler på tavlan. Efter några minuter märker jag att jag inte riktigt är med men det kanske klarnar, tänker jag. Tio minuter senare har jag helt tappat sammanhanget. Men jag är inte ensam. Bänkkamraten lutar sig mot mig och viskar: "Fattar du något?" "Nej", svarar jag.

Vi kommer oss inte för med att fråga (dumt) och bestämmer oss för att anteckna ordentligt så att vi kan titta på det senare. På en annan lektion frågar någon som åtminstone har förstått lite: "Vad har man för praktisk nytta av detta?" Läraren svarar något i stil med: "Det går vi inte in på på grundkurserna."

Med följande tre tips hade läraren gjort en bättre inledning:

  • Använd den gyllene regeln att inleda med att "berätta vad du ska berätta om" på en nivå som alla förstår.

  • Undvik i inledningen alla begrepp som åhörarna inte är bekanta med.

  • Ge exempel och analogier så alla får en helhetsbild av ämnet – integralkalkyl – och hur det kan användas praktiskt.

Här är ett förslag till en annan inledning:

"Jag ska berätta för er om ett fantastiskt matematiskt redskap som kallas integralkalkyl. Med detta redskap kan du beräkna volymen på en mängd märkligt utformade föremål. Antag att du har en vän som är en riktig gröna-vågare. Hon ber dig, sin mattekunnige vän, om hjälp med måtten på en hjärtformad oljetank på 3 kubikmeter för oljepannan i den röda stugan. Har du tänkt på hur man beräknar volymen av en hjärtformad oljetank? – Det är inte helt självklart eller hur? Du är mycket fäst vid din vän och vill gärna hjälpa till, även om du tycker att en fyrkantig oljetank vore mycket lättare att beräkna. Här är dock integralkalkylen din räddande ängel. Du kan beräkna volymen på hjärtformade oljetankar och många andra saker som jag snart kommer att ge er exempel på."

Några exempel hade räckt för att fånga mitt intresse den där höstdagen 1972. Din inledning kan avgöra om du vinner eller förlorar lyssnarna de första minuterna.

Lycka till! Jonas Himmelstrand


© 2001 Fortbildningsbrevet Strategier för människor & organisationer i förändringUtskrift


 

AKTUELLT

HEM

LÄS STRATEGIER

PRENUMERERA!

OM STRATEGIER

KONTAKTA OSS

LÄNKAR

LOGGA IN