![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 462, den 9 september 2002 Att ta emot kritik med självkänslan i behållPositiv kritik är lika trevligt och stärkande som negativ är obekvämt och jobbigt. Så verkar många tycka. Därför blir negativ kritik ofta svårt även för den som måste ge det. Resultatet blir att kommunikationen brister och alla förlorar. Men om bägge parter samarbetar så kan positiv och negativ kritik bli något riktigt bra. Att få återkoppling positiv och negativ kritik på jobbet av arbetskamrater och chefer blir allt vanligare. Det är ett sätt i många organisationer för att upprätthålla kvalitet, service och effektivitet. Negativ kritik upplevs som jobbigt av ett enda skäl: att det är så lätt att blanda ihop sak och person. Det blir inte lättare av att många i arbetslivet idag fick mindre väl framförd kritik under skoltiden. Det är högst mänskligt att fela. Vi glömmer saker, säger fel, gör fel, klantar oss och slarvar. Ibland upptäcker vi själva vad vi gör för fel. Andra gånger behöver vi någon som påtalar det för oss. Eftersom människor inte är ofelbara så måste vi ta hänsyn till detta. I frågor om liv och död som t.ex. i trafikflyget och inom sjukvården har vi skapat rutiner för att ett mänskligt misstag inte ska behöva orsaka en katastrof. Men även i andra sammanhang behövs någon form av återkoppling för att skapa och bibehålla bra arbetsresultat. Vi ger våra politiker återkoppling genom debatt och med vår röst i politiska val. Som konsumenter ger vi återkoppling till varuproducenterna genom vad vi väljer att köpa. Självklart är det ett oavvisligt krav att personlig återkoppling ges med känslighet och respekt. Vi som tar emot kritiken kan dock underlätta det hela genom att se konstruktivt på återkopplingen och vara villiga att skilja på sak och person. Här är några praktiska strategier:
Att kunna ta emot positiv och negativ kritik med självkänslan i behåll kräver villighet och samarbete från bägge parter. Lycka till! Jonas Himmelstrand I nr 351 skrev vi om hur man kan ge konstruktiv kritik. Läs artikeln på www.strategier.se/462.html © 2002 Fortbildningsbrevet Strategier för att Lära & Växa • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |