![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Recensionen En Bra Bokläst av Jonas Himmelstrand Spräng skolan!Jag studsade på bokens titel. Min skepticism vändes dock snabbt till nyfikenhet när jag såg att författaren Bengt-Erik Andersson är professor i utvecklingspsykologi och pedagogik på Lärarhögskolan i Stockholm. Varför en så provokativ titel från en professor, undrade jag? Författaren menar att Sverige har en mycket bra skola vid internationella jämförelser. Men den svenska skolan håller inte måttet i förhållande till vår egen skollag och läroplan. Felet är inte skolans personal, tvärtom de gör ofta ett utmärkt arbete med de förutsättningar som står till buds, utan skolans själva struktur. I författarens egen forskning har det bl.a. visat sig att en dryg tredjedel av eleverna i högstadiet och gymnasiet hatade skolan medan en knapp tredjedel älskade den. Siffrorna var inte klassbundna utan skolhatarna fanns i alla samhällsklasser. Dessutom förefaller skolhatet bestå genom livet. I en historisk exposé visar författaren att eleverna hatar skolan av samma skäl som för hundra år sedan. Bengt-Erik Andersson lyckas faktiskt på bokens drygt 100 sidor "spränga" skolan riktigt ordentligt. Han bemöter systematiskt varje känt argument för skolans själva existens med fakta, forskning, argumentation och hårresande exempel. I spillrorna skissar författaren på ett bildningscentrum utan stadier, klasser, timplaner, betyg eller skolplikt. Det helt centrala är istället elevens nyfikenhet, intressen och spontana lust att lära. Till de av oss som försökt stilla vår oro över dagens skola med uttryck som "skolan har i alla fall blivit bättre" kan denna bok bjuda på ett hälsosamt om än lite uppskakande uppvaknande. Spräng skolan!, av Bengt-Erik Andersson. © 2000 Fortbildningsbrevet Strategier för människor & organisationer i förändring • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |