Strategier logo

Strategiers syfte är att inspirera växande till vår fulla mänskliga potential – i skolan, företaget, samhället och hemmet.

Utvecklingsbrevet

m10

Nr 240, den 17 augusti 1992

Praktisk Pedagogik:┬áIdéer och Tips

Sätt bra rubriker

Varför är rubriker så viktiga? Jo, rubriken är ju ofta kursdeltagarnas första kontakt med ditt budskap eller ämne.

En av de kurser jag har givit ofta under de senaste åren är en kurs i presentationsteknik. Där har jag upptäckt att ett av de enklaste sätten att göra underverk med en presentation är att sätta bra rubriker.

Tänk tillbaka på några rubriker på kurser och föredrag som du minns. Blev du inspirerad och stimulerad? Eller var de av den tråkiga och trista typen:

Garnförsäljning
Motivationskurs
Arbetsmiljöfrågor
Nervositet, rampfeber m.m.

Hur ser då en bra rubrik ut? Jag har hittat en bra tumregel som lyder så här: "En rubrik är en rubrik bara om den har ett budskap." Tillämpar man den regeln och gör klart budskapet för sig blir rubrikerna genast annorlunda. Här är några exempel:

Så här skapar vi en ny garnavdelning
Lär dig motivera dina medarbetare
Hur kan vi skapa en bättre arbetsmiljö?
Bli vän med din nervositet

Visst är rubrikerna mycket roligare nu, även om det kan kännas lite ovant till en början att vara så tydlig.

Här är en checklista för bättre rubriker:

  • Har rubriken ett klart uttryckt positivt budskap? Rubriken kan också ställa en intresseväckande fråga.

  • Blir du inspirerad av rubriken? Känns den rolig att undervisa om?

  • Testa rubrikerna på några i din målgrupp. Väcker rubriken deras intresse, fantasi eller känslor?

  • Hur ser underrubrikerna ut? Har de också klara budskap? Stödjer de huvudrubriken?

  • Bildar dina rubriker en helhet som i stort uttrycker budskapet du vill framföra till din målgrupp?

Lycka till! Jonas Himmelstrand


© 1992 Fortbildningsbrevet StrategierUtskrift


 

AKTUELLT

HEM

LÄS STRATEGIER

PRENUMERERA!

OM STRATEGIER

KONTAKTA OSS

LÄNKAR

LOGGA IN