![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 240, den 17 augusti 1992 Praktisk Pedagogik: Idéer och Tips Sätt bra rubrikerVarför är rubriker så viktiga? Jo, rubriken är ju ofta kursdeltagarnas första kontakt med ditt budskap eller ämne. En av de kurser jag har givit ofta under de senaste åren är en kurs i presentationsteknik. Där har jag upptäckt att ett av de enklaste sätten att göra underverk med en presentation är att sätta bra rubriker. Tänk tillbaka på några rubriker på kurser och föredrag som du minns. Blev du inspirerad och stimulerad? Eller var de av den tråkiga och trista typen: Garnförsäljning Hur ser då en bra rubrik ut? Jag har hittat en bra tumregel som lyder så här: "En rubrik är en rubrik bara om den har ett budskap." Tillämpar man den regeln och gör klart budskapet för sig blir rubrikerna genast annorlunda. Här är några exempel: Så här skapar vi en ny garnavdelning Visst är rubrikerna mycket roligare nu, även om det kan kännas lite ovant till en början att vara så tydlig. Här är en checklista för bättre rubriker:
Lycka till! Jonas Himmelstrand © 1992 Fortbildningsbrevet Strategier • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |