Strategier logo

Strategiers syfte är att inspirera växande till vår fulla mänskliga potential – i skolan, företaget, samhället och hemmet.

Utvecklingsbrevet

m10

Nr 793, den 18 september 2017

Tips för att påverka och övertyga

"Skriver du debattartiklar?"

För ett knappt år sedan hade jag en studiedag för skolpersonal om hur man hanterar aggressivitet bland elever. Det är ett nytt synsätt baserat bland annat på ny neurovetenskaplig forskning som förklarar varför många av dagens metoder inte fungerar och istället ofta ökar aggressiviteten. Erfaren skolpersonal har inget problem att hänga med i resonemangen och inser snabbt att denna nya kunskap stämmer väsentligt bättre överens med deras erfarenheter än de metoder som skolor idag använder mot aggressiva elever. Vi har skrivit om detta tidigare i Strategier.

När jag kommit till första kaffepausen på denna studiedag i en mellansvensk stad frågar en deltagare: "Skriver du debattartiklar om det här?" Jag uppfattar det hela som en allmänt nyfiken fråga om mig och vad jag sysslar med förutom att ge studiedagar. Men frågan kommer igen på eftermiddagen. Först efter studiedagen på vägen slår det mig att det inte alls var en nyfiken fråga utan en uppmaning: "Du som förstår detta som vi hela tiden upplever, och kan sätta ord på det, du måste skriva debattartiklar om detta."

Nu tar det tid att skriva debattartiklar. Dessutom brukar det vara svårt att få dem publicerade i de stora tidningarna. En debattredaktör på en stor kvällstidning jag kontaktade för några år sedan hade som första fråga: "Vem är du? Sedan förklarade han att debattartiklar skrivna av kända personer är mer intressanta, därför prioriterar de kändisar. När jag försökte få min bok Att följa sitt hjärta – i jantelagens Sverige recenserad i morgontidning fick jag svaret att de tyvärr inte hade möjlighet att recensera böcker utgivna på eget förlag – ett i mitt tycke rätt märkligt argument. Därmed mitt motstånd mot debattartiklar i de stora tidningarna.

I förra veckan kom dock samma fråga igen på samma studiedagstema men nu i en mindre mellansvensk stad. Kommunens alla pedagoger från förskola, grundskola och fritids var på plats – 220 personer. Frågan kom direkt efter lunch: "Skriver du debattartiklar om detta?"

Lycka till! Jonas Himmelstrand


© 2017 Utvecklingsbrevet Strategier för Mänsklig PotentialUtskrift


 

AKTUELLT

HEM

LÄS STRATEGIER

PRENUMERERA!

OM STRATEGIER

KONTAKTA OSS

LÄNKAR

LOGGA IN