![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 407, den 21 februari 2000 Praktisk pedagogik: idéer och tips Den röda trådens paradoxVi vill att föredragshållare ska ha en röd tråd i sitt föredrag som ger oss aha-upplevelser och gör det lätt att hänga med. Ofta tror vi att den röda tråden finns i föredragshållarens manus. Det är delvis riktigt men det finns en annan faktor också: Den Röda Trådens Paradox. Konstkännaren säger att: "Skönhet är i betraktarens öga." På samma sätt är det med den röda tråden. Den finns i åhörarens hjärna snarare än i pedagogens föredragsmanus. En av vår hjärnas mest fenomenala förmågor är att hitta mönster i det den varseblir. Ju mer stimulerad hjärnan blir desto lättare kommer den att hitta en röd tråd i föredraget. Hjärnan blir förstås mer stimulerad av en levande föredragshållare med bra exempel och tydligt kroppsspråk än av en oengagerad föreläsare som serverar abstrakta teorier från en talarstol. Som åhörare kommer vi alltså att uppleva mera röd tråd och få fler aha-upplevelser med den engagerade föredragshållaren. Är läraren oengagerad upplever vi sällan någon "röd tråd" oavsett hur välstrukturerad läraren är. Åhörarnas hjärnor blir inte tillräckligt stimulerade för att hitta några sammanhang eller aha-upplevelser. Detta är Den Röda Trådens Paradox. Den röda tråden har alltså minst lika mycket att göra med engagemang som med struktur. Här är några tips:
Lycka till! Jonas Himmelstrand © 2000 Fortbildningsbrevet Strategier för människor & organisationer i förändring • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |