![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 416, den 14 augusti 2000 Praktisk pedagogik: idéer och tips Så här gör du ett pedagogiskt kontraktIngen lärare, utbildare eller föredragshållare kan göra hela jobbet själv. Detta är paradoxalt vi förväntar oss att läraren ska göra hela jobbet att lära oss! Hur det går är dock till stor del beroende på deltagarnas motivation och engagemang. Detta rår inte läraren över alla gånger. Ett pedagogiskt kontrakt kan hantera detta problem på ett elegant sätt. Du presenterar kontraktet under kursstarten. Det finns många varianter av ett pedagogiskt kontrakt men i grunden handlar det om att: 1) Berätta vad du och din utbildning kan erbjuda; 2) Vad som krävs av kursdeltagarna för att de ska få största behållning av kursen. En enkel variant är att du börjar med att fråga gruppen vilka förväntningar de har på kursen och vilka krav de har på dig som lärare. Du lyssnar uppmärksamt och skriver ner på tavlan. Därefter berättar du vilka krav du har på deltagarna. Är alla överens så har ni gjort ett pedagogiskt kontrakt. När du är säker på ditt ämne, din målgrupp och din pedagogik så kan du t.o.m. presentera kontraktet som en garanti:
Alla kursdeltagare som jag berättat det för har snabbt insett att detta är en helt rimlig begäran. Många vuxenutbildare som deltagit i mina pedagogikkurser har rapporterat att detta fungerar utmärkt. Prova ett pedagogiskt kontrakt på nästa kurs på ditt eget sätt med dina egna ord. Lycka till! Jonas Himmelstrand © 2000 Fortbildningsbrevet Strategier för människor & organisationer i förändring • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |