Nr 508, 4 oktober 2004 Bild på bokomslag

Recensionen

En Bra Bok

läst av Jonas Himmelstrand

Flow, ledarskap och arbetsglädje


Mihaly Csikszentmihalyi är en av världens främsta auktoriteter på arbetsglädje. Hans nya bok, Flow, ledarskap och arbetsglädje, handlar om hur bättre ledarskap kan ge mer flow och arbetsglädje.

Flow är enkelt uttryckt den upplevelse vi har när vi är helt uppslukade av en aktivitet och glömmer tid och rum. Det är den ultimata lyckoupplevelsen.

Forskning visar, enligt författaren, att pengar inte gör oss lyckliga utöver ett visst givet minimun. Däremot finns det en enorm lyckopotential genom flow. I USA och Europa upplever bara 15-20% flow dagligen. 60-70% upplever flow en gång var tredje månad till en gång i veckan. 15-20% upplever aldrig flow.

Det är lätt att se nivån av flow på en arbetsplats enligt Csikszentmihalyi. På arbetsplatser där det är svårt att uppleva flow brukar de anställda vara surmulna, nedslagna och trötta. I miljöer där det är lätt att uppleva flow, däremot, finns lätta steg, skämt och leenden.

Det blir väldigt tydligt när man läser denna bok att det finns en övertro på trygghet, pengar och yttre attribut som medel till ett gott liv. Ett hälsosamt engagemang i livet och personligt växande är viktigare än vi tror för det goda livet.

Om Strategier vore en högskolekurs så skulle Flow, ledarskap och arbetsglädje vara en av de 2-3 huvudböckerna i denna utbildning. Boken sammanfattar på ett utomordentligt sätt internationell forskning om arbetsglädje och hur arbetsglädje skapas på en arbetsplats. Kunde svenska företag och organisationer genomföra vad som står i denna bok så skulle våra arbetsplatser vara både friskare och effektivare. Detta är en toppenbok!


Flow, ledarskap och arbetsglädje, av Mihaly Csikszentmihalyi. Natur och Kultur 2004. ISBN 91-27-09748-X. 303 sidor. Pris: 224:- plus 6% moms. Porto plus 25:- i exp. avg. tillkommer.

Boken kan beställas genom LäroMedia Bokhandel, Box 6073, 700 06 Örebro. Telefon: 019-32 30 60. Fax: 019-32 38 66.


© Fortbildningsbrevet Strategier 2004. www.strategier.se