![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 279, den 18 april 1994 Den goda pedagogen även i KinaHur vill vi att våra pedagoger ska vara? Under flera år har jag använt en enkel övning på mina kurser i pedagogik för att få fram deltagarnas syn på en bra pedagog. Resultatet är märkligt nog nästan alltid detsamma även i Kina. Här är en beskrivning av övningen och resultaten. Först utvidgar jag begreppet pedagog genom att ställa frågan: Vem var din första pedagog? Efter en stund säger någon det självklara svaret: "Mamma". Visst, mamma var ju vår första pedagog! Deltagarna får skriva en lista med de "pedagoger" de mött under sitt liv som har gjort ett starkt intryck på dem, positivt eller negativt. Det kan vara föräldrar, lärare, idrottstränare, musiklärare eller utbildare i arbetslivet. Jag ber dem dela in dem i två kolumner: Bra pedagoger jag har mött och Mindre bra pedagoger jag har mött. Sedan får deltagarna för varje pedagog skriva ner de egenskaper som de tyckte gjorde dem till bra resp. dåliga pedagoger. Slutligen ber jag dem stryka över de negativa egenskaperna hos de mindre bra pedagogerna och skriva dit motsvarande positiva egenskaper. De får sedan i ett grupparbete sammanfatta och presentera de 79 viktigaste egenskaperna hos en pedagog utifrån sina egna erfarenheter. Det är många deltagare från olika arbetsplatser som har bidragit till denna sammanställning. Jag har t.o.m en lista från några kinesiska pedagoger som deltog på min kurs under ett studiebesök i Sverige. Här följer ett sammanfattning av egenskaper hos den goda pedagogen:
Ibland kan man tro sig vara ensam om en viss uppfattning. Då kan det vara skönt att veta att ens uppfattning delas av andra t.o.m. ända bort i Kina. Lycka till! Jonas Himmelstrand © 1994 Fortbildningsbrevet Strategier för Positiv Påverkan • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |