Strategier logo

Strategiers syfte är att inspirera växande till vår fulla mänskliga potential – i skolan, företaget, samhället och hemmet.

Utvecklingsbrevet

m10

Nr 418, den 11 september 2000

Hur pedagogik kan förändra ett liv

The Option Institute i USA är duktiga på att med pedagogiska metoder behandla svåra inlärningsproblem som autism, Aspergers syndrom och s.k. "bokstavsdiagnoser". I somras lärde jag mig deras Son-Rise-pedagogik på en kurs i Chicago.

Ett barn med svår autism talar inte, undviker ögonkontakt och är ofta helt inne i självupptagna aktiviteter. Samahria och Barry Neil Kaufman hjälpte sin 2-årige son Raun ur en svår autism. Medicinsk expertis sa att Raun var ett rent vårdfall. Kaufmans vägrade tro läkarna och utarbetade sin egen pedagogik som de tillämpade 12 timmar per dag, 7 dagar i veckan i nästan 4 år tills han var återställd.

Raun är idag 27 år och föreläste på kursen jag deltog i. Han är en välutbildad och inspirerande ung man som uppmuntrar oss att våga vara orealistiska. "Om mina föräldrar hade varit realistiska och trott på experterna så hade jag suttit på ett vårdhem idag." Hela historien samt några andra fall beskrivs i boken, Son-Rise, av B. N. Kaufman. Kaufmans grundade därefter The Option Institute som sedan 20 år utbildar föräldrar och professionella bl.a. i Son-Rise-pedagogiken. Son-Rise-kurserna leds nu av dottern Bryn – Rauns storasyster – och hennes man, William.

Vad är det för märklig pedagogik som lyckas med detta? Paradoxalt nog har vi i Strategier genom åren beskrivit mycket av den pedagogik som Kaufmans använder! Den fungerar nämligen alldeles utmärkt också på "vanliga" människor.

Skillnaderna ligger mest i intensiteten och konsekvensen i praktisk tillämpning.

Viktiga punkter i Son-Rise-pedagogiken:

  • Attityden är allt! Kärlek, acceptans, glädje, flow, tro och hopp är centralt.

  • Rätt inlärningsmiljö. Autistiska barn blir lätt distraherade. Darför används ett rum med rena väggar, matta fönster och alla leksaker på hyllor högt uppe. Barnet får vad de vill ha snabbare när de säger ett ord eller något som liknar ett ord.

  • Matchning är när man följer en annan människas kroppsrörelser, språk och andra beteenden för att förstå och signalera att man accepterar och är intresserad av deras värld. När det autistiska barnet sysslar med självupptagna aktiviteter, s.k. ismer, följer man barnet tills man tills man får kontakt. Det kan ibland ta veckor!

  • Uppmuntran, uttrycksfullhet och närvaro. När Bryn demonstrerade hur glad och uttrycksfull man behövde vara för att nå fram när man fått kontakt förstod vi alla att det gällde att gå hem och öva framför spegeln.

  • Ingen kritik eller negativ respons. Inlärningsmiljön ordnas på sådant sätt att man ytterst sällan behöver säga "Nej".

Eftersom få föräldrar har möjlighet att satsa 6-12 timmar per dag på ett barn föreslår Kaufmans att föräldrarna utbildar frivilliga som vill hjälpa till och få en unik erfarenhet och en upplevelse för livet.

Lycka till! Jonas Himmelstrand

Mer info på www.strategier.se/418.html


© 2000 Fortbildningsbrevet Strategier för människor & organisationer i förändringUtskrift


 

AKTUELLT

HEM

LÄS STRATEGIER

PRENUMERERA!

OM STRATEGIER

KONTAKTA OSS

LÄNKAR

LOGGA IN