![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 418, den 11 september 2000 Hur pedagogik kan förändra ett livThe Option Institute i USA är duktiga på att med pedagogiska metoder behandla svåra inlärningsproblem som autism, Aspergers syndrom och s.k. "bokstavsdiagnoser". I somras lärde jag mig deras Son-Rise-pedagogik på en kurs i Chicago. Ett barn med svår autism talar inte, undviker ögonkontakt och är ofta helt inne i självupptagna aktiviteter. Samahria och Barry Neil Kaufman hjälpte sin 2-årige son Raun ur en svår autism. Medicinsk expertis sa att Raun var ett rent vårdfall. Kaufmans vägrade tro läkarna och utarbetade sin egen pedagogik som de tillämpade 12 timmar per dag, 7 dagar i veckan i nästan 4 år tills han var återställd. Raun är idag 27 år och föreläste på kursen jag deltog i. Han är en välutbildad och inspirerande ung man som uppmuntrar oss att våga vara orealistiska. "Om mina föräldrar hade varit realistiska och trott på experterna så hade jag suttit på ett vårdhem idag." Hela historien samt några andra fall beskrivs i boken, Son-Rise, av B. N. Kaufman. Kaufmans grundade därefter The Option Institute som sedan 20 år utbildar föräldrar och professionella bl.a. i Son-Rise-pedagogiken. Son-Rise-kurserna leds nu av dottern Bryn Rauns storasyster och hennes man, William. Vad är det för märklig pedagogik som lyckas med detta? Paradoxalt nog har vi i Strategier genom åren beskrivit mycket av den pedagogik som Kaufmans använder! Den fungerar nämligen alldeles utmärkt också på "vanliga" människor. Skillnaderna ligger mest i intensiteten och konsekvensen i praktisk tillämpning. Viktiga punkter i Son-Rise-pedagogiken:
Eftersom få föräldrar har möjlighet att satsa 6-12 timmar per dag på ett barn föreslår Kaufmans att föräldrarna utbildar frivilliga som vill hjälpa till och få en unik erfarenhet och en upplevelse för livet. Lycka till! Jonas Himmelstrand Mer info på www.strategier.se/418.html © 2000 Fortbildningsbrevet Strategier för människor & organisationer i förändring • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |