Strategier logo

Strategiers syfte är att inspirera växande till vår fulla mänskliga potential – i skolan, företaget, samhället och hemmet.

Utvecklingsbrevet

m10

Nr 361, den 26 januari 1998

"En bra konsult har ingen färdig lösning"

I vår västliga kultur har vi ofta en förkärlek för standardlösningar och universalmetoder. Vi hyr in en expert och förväntar oss att hon eller han ska veta precis hur man ska göra. Men leder detta alltid till det bästa resultatet?

En psykoterapeut gav mig en gång ledstjärnan: "En bra terapeut vet inte." Med detta menade hon att en bra terapeut inte har färdiga lösningar. Det finns inga standardsvar. Istället så lyssnar hon på sin klient, lär känna henne för att sedan kunna dela med sig av sin kunskap och erfarenhet på ett ändamålsenligt sätt.

Bland konsulter och pedagoger så finns det mängder av standardlösningar som utlovar guld och gröna skogar. Visst har de sina förtjänster men är de tillämpliga i alla sammanhang?

I exempelvis utbildningssammanhang kan man nå stora framgångar när man möter ev. uppdragsgivare med inställningen: "Jag har ingen aning om vad som är bäst att göra. Men jag lyssnar gärna." Sedan ber man dem berätta vad de vill ha ut av utbildningen, vilka som ska komma, om kulturen på företaget samt lär känna några presumtiva kursdeltagare. Utifrån detta så skapar man ett skräddarsytt program just för dem. Detta kan gälla för alla som har någon typ av konsultativ roll eller handledarroll.

Det verkar finnas ett obehag inför att inte veta. Många av oss tycker att det är obekvämt att lyssna en längre stund utan att ha en färdig lösning i huvudet.

Här är några idéer och praktiska tips för att grundligt lära känna sitt projekt, utbildningsuppdrag eller sin arbetsuppgift:

  • Förbered dig genom att lägga allt annat arbete åt sidan, läs in dig på eventuellt bakgrundsmaterial och träffa sedan din uppdragsgivare. Låt huvudet vara tomt och börja sedan ta in intrycken från första handskakningen.

  • Fråga hur slutresultatet ska se ut:"Vad ska ha hänt när projektet är genomfört?" Intervjua några av människorna som är involverade. Vad tycker de? Vad vill de? Vad tycker de verkar roligt med projektet eller utbildningen?

  • Bli inte orolig om du känner dig förvirrad. Fråga på! Var nyfiken! Bilden klarnar så småningom. Efter en stund – ibland en lång stund – så kommer du att få idéer på vad du skulle kunna göra. Testa idéerna på din uppdragsgivare för att höra deras synpunkter. Fråga mera!

  • Managementkonsulternas grand old man, Peter Drucker, sade en gång att det finns få saker som skrämmer människor så mycket som att verkligen lyssna. För att verkligen lyssna måste man vara villig att sätta sin egen världsbild åt sidan en stund och lyssna på någon annan. Man måste sätta åt sidan den världsbild där man har sin trygghet och sitt självförtroende och ge sig ut i det okända.

En bra konsult har ingen färdig lösning. Det är genom att lyssna som vi får veta.

Lycka till! Jonas Himmelstrand


© 1998 Fortbildningsbrevet Strategier för människor & organisationer i förändringUtskrift


 

AKTUELLT

HEM

LÄS STRATEGIER

PRENUMERERA!

OM STRATEGIER

KONTAKTA OSS

LÄNKAR

LOGGA IN