![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Nr 679, den 18 juni 2012 Finns det skillnader mellan pojkar och flickor?Under de senaste decennierna har vi haft en intensiv jämställdhetsdebatt om att utjämna könsskillnaderna. Syftet är att både pojkar och flickor ska ha samma möjligheter att utveckla sin fulla potential. Men har våra metoder fungerat? Strategier handlar ju om just detta, att hjälpa människor lära och växa till sin fulla potential. Men trots detta har vi länge tvekat att skriva om detta politiskt infekterade ämne. Idag finns dock så många studier och forskning om detta att vi får lov att ta oss an uppgiften. Den goda avsikten bakom jämställdhetsmålen är lätt att instämma i: Både män och kvinnor ska kunna nå sin fulla mänskliga potential. Utifrån vad vi vet idag innebär dock detta att både vägen och utfallen skiljer sig mellan män och kvinnor. I den svenska debatten framhålls ofta att kön är en social konstruktion som är styrd av föräldrars och lärares omedvetna förväntningar på pojkar och flickor. Med ändrade förväntningar blir pojkar och flickor både mer lika varandra och bredare i mognad och kompetens som vuxna, säger teorin. Jämställdhetsmålen finns inskrivna i läroplanerna och genuspedagoger ska bidra till genomförandet. Men bland allmänheten är det svårt att hitta stöd för uppfattningen att kön är en social konstruktion. "Visst finns det skillnader mellan pojkar och flickor som inte kan förklaras på detta sätt", säger många. Samtidigt har vi sett hur flickors, men framförallt pojkars, utveckling och lärande försämrats i rasande fart under de senaste decennierna, trots ambitionerna. Vad kan man då läsa ut av senare års forskning?
I dagens jämställdhetsdebatt har vi försökt anpassa människan till ideologin. Det har mänskligheten provat förr med förfärande resultat för lärande, växande och hälsa. Pojkar och flickor är annorlunda. De måste få utvecklas efter sina respektive inre förutsättningar. Lycka till! Jonas Himmelstrand Mer info på www.strategier.se/679.html © 2012 Kunskapsbrevet Strategier för att Lära & Växa • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |