Strategier logo

Strategiers syfte är att inspirera växande till vår fulla mänskliga potential – i skolan, företaget, samhället och hemmet.

Utvecklingsbrevet

m10

Nr 845, den 27 januari 2020

Skolflyktingar, skolministern och Billie Eilish

SVT Aktuellt presenterade i onsdags ett reportage om svenska hemundervisande "skolflyktingar" på Åland: Ett hemma-hos reportage hos en familj, samt intervjuer med en åländsk skolchef, svenska skolministern och en svensk skolforskare.

Bakgrunden är att antalet hemundervisade barn på Åland har ökat från åtta barn 2012 till 67 idag. Det är uteslutande svenska familjer som flyttat till Åland för att undkomma den udda svenska skolplikten till förmån för den finska, och globalt mer vanliga, läroplikten som möjliggör hemundervisning. Mariehamns skolchef berättade att hemundervisningen visat sig fungera bra, med endast något undantag. Även den svenska skolforskaren konstaterade, helt korrekt, att forskningen inte ger belägg för att hemundervisning skulle vara sämre än skola. Den svenska skolministern, däremot, var närmast pinsamt okunnig med samma fördomar som hennes två företrädare. Kan man inte begära att en minister med ansvar för ett kunskapslyft ska ha kunskap om sina ansvarsområden?

Skolministern påstod, utan belägg, att endast i skola kan barn lära sig och bli socialt kompetenta demokratiska medborgare, därav skolplikten. Forskningen säger dock tvärtom, detta är områden där hemundervisning ger goda resultat, ibland bättre än skola. Däremot vet vi att dagens skola inte alltid når dessa ambitioner. Argumenten för skolplikt ter sig tunna.

En journalist från finska Huvudstadsbladet bad mig om en kommentar: "Vad är det för problem med den svenska skolan som gör att svenska familjer lämnar Sverige och den svenska skolplikten?"

De som läser Strategier vet att den frågan inte har ett enkelt svar. Svenska skolan har problem, men är det skolans fel? Skolans svårigheter är snarare orsakade av ett samhällsproblem. "Vilka samhällsproblem?" frågar journalisten mig. Min hjärna arbetar febrilt på ett kort svar:

"Förskola och skola förutsätter välfungerande familjer. Men många svenska föräldrar är osäkra i sin föräldraroll. De uppmuntras att sätta barnet i förskola vid ettårsålder, och många föräldrar förlorar där känslan av ansvar för barnets fostran. Ansvaret att fostra överlämnas till förskola och skola, men pedagogerna där behöver ett väl fungerande föräldraskap för att kunna göra sitt jobb."

I dagarna vann det 18-åriga sångfenomenet Billie Eilish hela fem Grammys, den yngsta någonsin att vinna i de stora kategorierna. Hennes storebror Finneas O’Connor vann pris som bästa icke-klassiska producent, även han yngsta någonsin. Eilish album spelades in och producerades hemma i syskonens sovrum. Deras framträdande på Grammygalan med låten "When the party’s over" var bejublat för sin autenticitet och känslighet. Relevans? Jo, Billie och Finneas är bägge hemundervisade och har aldrig gått i skola.

Vi får hoppas att Sveriges skolminister i varje fall tittade på Grammygalan och blev nyfiken och läste på om vinnaren.

Vänliga hälsningar Jonas Himmelstrand

Mer info på www.strategier.se/845.html


© 2020 Utvecklingsbrevet Strategier för Mänsklig PotentialUtskrift


 

AKTUELLT

HEM

LÄS STRATEGIER

PRENUMERERA!

OM STRATEGIER

KONTAKTA OSS

LÄNKAR

LOGGA IN