![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Recensionsspalten En Bra Bokläst av Jonas Himmelstrand Övertyga, övertala, påverkaBoken Övertyga, övertala, påverka berättelsen som pedagogiskt verktyg handlar om hur vi kan använda historier och liknelser för att påverka andra. Den är skriven av Annette Simmons som har ett förflutet i reklambranschen. På en historieberättarkonferens insåg hon berättelsens möjligheter, engagerade en historieberättare i affärsvärlden och fick in ämnet i en ledarskapsutbildning. Kraften i en berättelse är att den inte säger vad som ska göras utan den låter lyssnaren dra sina egna slutsatser. Där fakta och logiska argument lätt leder till svartvitt synsätt kan en historia rymma både motsatser och paradoxer. Hjärnforskningen har upptäckt att hjärnan påverkas mer av tro och känslor än av fakta och logik. En bra historia är således ett kraftfullt sätt att påverka. I dagens kunskapssamhälle är vi överhopade av fakta och information. Vi behöver sällan mer information; vi behöver hjälp att sortera i informationen. En bra berättelse ger oss just möjligheten att sortera i informationen på ett nytt sätt. Simmons ger många konkreta exempel på hur en berättelse kan påverka: i förändringssituationer, i samtal med chefen, med omotiverade eller negativa medarbetare, i familjen, när du behöver vinna en grupps förtroende, m.m. Hon ger också praktiska tips i berättandets konst. Övertyga, övertala, påverka är en suverän bok för alla påverkare: utbildare, informatörer och ledare på alla nivåer. Den gör påverkandets konst till något som på samma gång är både roligt, effektivt och mänskligt. Rekommenderas varmt! Övertyga, övertala, påverka, av Annette Simmons. © 2002 Fortbildningsbrevet Strategier för att Lära & Växa • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |