Strategier logo

Strategiers syfte är att inspirera växande till vår fulla mänskliga potential – i skolan, företaget, samhället och hemmet.

Utvecklingsbrevet

m10

bild på bokomslagNr 420, den 9 oktober 2000

Recensionen

En Bra Bok

läst av Jonas Himmelstrand

I en kaordisk tid


Alla vet vad ett VISA-kort är, många har ett i plånboken – världens största kontokort. Få vet dock historien bakom kontokortet och företaget VISA med dess – för ett företag i sin storleksklass – unika "kaordiska" organisationsstruktur.

Dee Hock grundade VISA 1971 och verkade under 14 år som dess VD. Företaget växte med rekordfart och är idag världens största organisation ägt av 22 000 banker och finansorganisationer med en årsomsättning överstigande osannolika 10 000 miljarder svenska kronor.

VISA är ingen vanlig organisation. Det är inget aktiebolag och det har ingen hierarkisk organisationsstruktur. Det är ett självstyrande medlemsföretag där ingen medlem har möjlighet att dominera på andras bekostnad. Det kostade Dee Hock mycket blod, svett och tårar att i den reglerade bankvärlden skapa vad han kallar en kaordisk organisationsstruktur, en struktur som balanserar på gränsen mellan "kaos" och "ordning".

Boken I en kaordisk tid har fått utmärkelsen Årets affärsbok i USA. Dee Hock har valts in i The Business Hall of Fame och även som en av åtta som mest påverkat människors vardag de sista 25 åren.

Dee Hock är dock ingen vanlig amerikansk VD som studerat på ett välrenommerat universitet. Hock kommer från en fattig men stolt familj med starka värderingar. Han misslyckades på ett dråpligt sätt med sina collegestudier. Kanske är det denna bakgrund som givit Hock hans djupa insikt i organisationsstrukturer och dess påverkan på samhälle och miljö.

I en kaordisk tid är den mest intressanta företagssaga som jag läst till dags dato. Rekommenderas till alla med intresse för ledarskap och organisationsutveckling.


I en kaordisk tid, av Dee Hock.
Svenska Förlaget 1999. ISBN 91-7738-526-8. 317 sidor.


© 2000 Fortbildningsbrevet Strategier för människor & organisationer i förändringUtskrift


 

AKTUELLT

HEM

LÄS STRATEGIER

PRENUMERERA!

OM STRATEGIER

KONTAKTA OSS

LÄNKAR

LOGGA IN