![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Recensionen En Bra Bokläst av Jonas Himmelstrand Förskola för de allra minstaVåra tre första år i livet har en avgörande betydelse för vårt fortsatta lärande och växande, därom är expertisen överens. En betydande del av dessa första år tillbringas idag på förskolan ett känsligt ämne. Att skriva en bok med titeln Förskola för de allra minsta på gott och ont får därmed sägas vara modigt. Psykiatern Magnus Kihlbom och psykologerna Birgitta Lidholt och Gunilla Niss, som skrivit boken, får alla anses tillhöra gräddan av svensk expertis på området. De ger en positiv bild av förskolans potential. Boken behandlar grundligt hur barn lär och växer under de första åren, ur ett förskoleperspektiv. Den gör det kanske mer grundligt än någon populär svensk bok på senare år. Författarna skriver om gruppstorlek, vistelsetid, personaltäthet, utbildning, kvalitet, anknytning, personalens och föräldrarnas uppfattningar, infektioner, stress hos personalen, buller, lärande och mycket annat. På 70- och 80-talen hade förskolan ett starkt inflytande från utvecklingspsykologin och insikten om vikten av små barns anknytning. Men sedan 90-talet har mer kognitiva synsätt dominerat, trots att detta inte är vad småbarn behöver. Under de första åren är pedagogik lika med emotionell omsorg, menar författarna. Kvaliteten på svenska förskolor behöver höjas ordentligt, framförallt med mindre grupper, anser författarna. Den välutbildade personalen ges inte alltid rätt förutsättningar för att kunna göra sitt jobb. Förskola för de allra minsta ger en positiv bild av förskolan i allmänhet, och en osminkad bild av dagens svenska förskola. Detta är en central bok för föräldrar, personal i förskolan och politiker. Förskola för de allra minsta, av Magnus Kihlbom. © 2010 Kunskapsbrevet Strategier för att Lära & Växa • Utskrift
|
||
![]() |
![]() |
![]() |